Syksyn 2020 ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuminen (päivitetty 8.5.2020)

Käy läpi alla olevan linkin takaa löytyvä  tiedote huolellisesti, ennen kuin lähdet ilmoittautumaan syksyn 2020 ylioppilaskirjoituksiin. Tämä korvaa tällä kertaa yo-kirjoitusinfon, jonka olisimme normaalioloissa järjestäneet.

Ylioppilastutkintolautakunnan tiedote ”Hyvä syksyn 2020 ylioppilaskokelas” on nähtävänä lautakunnan verkkosivuilla: www.ylioppilastutkinto.fi > Ylioppilastutkinto > Tietoa kokelaille (suora linkki: https://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/kokelaille).

Muuttuvan koronavirustilanteen takia tiedotetta päivitetään, jos siinä ilmoitetuissa asioissa tulee muutoksia. Tämä takia tiedotteesta ei julkaista erillistä pdf-versiota.

Toimi näin:

Syksyn 2020 ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautumisessa käytetään pohjana Wilmassa olevaa kirjoitussuunnitelmaa. Opiskelija tarkastaa suunnitelmalomakkeensa ja ottaa yhteyttä omaan opinto-ohjaajaansa. He varmistavat yhdessä, että syksyllä 2020 kirjoitettavat aineet ovat suunnitelmassa oikein. Opolta tulee tieto koululle, mihin syksyn 2020 tutkinnon kokeisiin kukin kokelas on osallistumassa. Jo valmistuneet kokeen uusijat ilmoittavat sähköpostilla kansliaan (lukio@sotkamo.fi), mihin syksyn 2020 tutkinnnon kokeisiin he ovat osallistumassa.

Ne, jotka eivät ole tänä keväänä kirjoittaneet mitään, voivat alkaa toimia edellä olevan mukaisesti jo nyt. Keväällä 2020 kirjoituksiin osallistuneet odottavat ensin kevään kirjoitustulokset, jotka saapuvat ti 12.5. ja ilmoittautuvat sen jälkeen mahdollisten uusintojen vuoksi.

Tutkintomaksujen eräpäivä on pe 5.6. Perusmaksu on 14€ ja koekohtainen maksu 28€/aine eli esim. kaksi ainetta kirjoitettaessa kokonaissumma on 14+28+28 = 70€. Kun maksat tutkintomaksuja verkkopankissa, käytä tilinumeroa FI42 5436 0940 0140 31, maksun saaja on Sotkamon lukio. Maksaessasi laita viestikenttään oma nimesi, jolloin koululla nähdään nopeasti tiliotteesta maksaneiden nimet.

Lisäys (8.5.2020)
KOEMAKSUT
Jos olet osallistunut keväällä 2020  reaaliaineiden, toisen kotimaisen kielen, matematiikan tai pitkän vieraan kielen kokeeseen, sinun ei tarvitse maksaa näiden kokeiden koekohtaista tutkintomaksua syksyllä 2020.
YTL:n tiedote:
Kevään 2020 ylioppilaskokelaille mahdollisuus osittain maksuttomaan uusimiseen

KOEPÄIVÄT
Ylioppilastutkintolautakunta on päättänyt muuttaa syksyn 2020 koepäiviä niin, että kaksi reaalikoepäivää jaetaan neljäksi koepäiväksi ja vieraan kielen pitkän oppimäärään koepäivä jaetaan kahdeksi koepäiväksi.
Menettelyllä pyritään turvaamaan tutkinnon turvallinen järjestäminen syksyllä myös koronavirustilanteen jatkuessa. Kokeita on mahdollista järjestää lukioissa aiempaa pienemmissä ryhmissä ja suuremmilla turvaväleillä. Kokelas voi syksyn 2020 tutkinnossa halutessaan ilmoittautua suorittamaan sellaisia kokeita, jotka olisivat olleet alun perin samana tutkintopäivänä. Muutos helpottaa erityisesti niiden kokelaiden tilannetta, joiden tutkintosuunnitelmat muuttuivat keväällä oman sairastumisen, aikaistettujen koepäivien tai muun syyn vuoksi.
YTL:n tiedote:
Syksyn ylioppilastutkinnon koepäiviä muutetaan koronavirustilanteen mahdollisen jatkumisen vuoksi