lamppu ajatuskuplan sisällä

Lukion jälkeen

Lukiokoulutus antaa sinulle valmiudet aloittaa jatko-opinnot yliopistossa, ammattikorkeakoulussa ja ammatillisessa koulutuksessa.

Hakeminen jatko-opintoihin

Korkeakoulut

Ylioppilastutkinto antaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden korkeakouluopintoihin.
Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haetaan sähköisesti Opintopolku.fi-palvelun kautta.
Korkeakoulujen koulutuksiin voit hakea keväisin ja syksyisin järjestettävissä yhteishauissa. Korkeakoulut voivat myös järjestää lisähakuja vapaiksi jääneille paikoille. Hakemuksen voi täyttää joko itse tai yhdessä oman opinto-ohjaajan kanssa.

Useimmissa korkeakouluissa voit hakea tutkinto-opiskelijaksi myös avoimen väylän kautta. Avoimen väylän hakuohjeet ja valintaperusteet voit tarkistaa yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen omilta sivuilta.

Opiskelijavalinta tapahtuu ylioppilastodistuksesta saatavien pisteiden perusteella tai valintakokeen kautta. Pääsääntöisesti hieman yli puolet uusista opiskelijoista valitaan todistusvalinnan kautta ja loput valintakokeen perusteella. Valintamäärät ja ylioppilastodistuksesta saatavat pisteet vaihtelevat koulutusaloittain. Korkeakoulujen todistusvalintojen pisteytys löytyy Opintopolku.fi -verkkopalvelun sivuilta.

Toisen asteen ammatillinen koulutus

Jos olet suorittanut lukion oppimäärän, voit hakea opiskelemaan ammatillista tutkintoa jatkuvassa haussa. Oppilaitokset voivat järjestää jatkuvaa hakua ympäri vuoden tai vain tiettyinä aikoina. Hakuajat ja -ohjeet löydät oppilaitosten omilta verkkosivuilta tai Opintopolku-palvelusta.

Ollakseen oikeutettu työmarkkinatukeen, opiskelijan on aktiivisesti haettava vähintään kahta jatko-opiskelupaikkaa. Ulkomaille hakemisesta kiinnostuneet voivat käydä keskustelemassa hakuasioista opinto-ohjaaja Anna Maria Honkalan kanssa

Jälkiohjaus

Jos et ole saanut lukion jälkeen opiskelupaikkaa tutkintoon johtavassa koulutuksessa, sinulla on oikeus saada jatko-ohjausta opintoihin hakeutumisessa ja urasuunnittelussa.  Jatko-ohjausta saat ensisijaisesti omalta opinto-ohjaajalta.

Ole yhteydessä

Hiltunen Elisa