Urheilulukion haku

Sotkamon lukio on palkittu neljä kertaa Suomen parhaana urheiluoppilaitoksena, ja koulullamme on vahvat urheiluperinteet jo vuodesta 1976 alkaen. Tarjoamme erinomaisen mahdollisuuden koulunkäynnin ja urheilemisen yhdistämiseen. Vuokatti-Ruka urheiluakatemian ammattivalmentajat sekä asiantuntijat, joustava urheilulukiojärjestelmä ja sujuva arki takaavat urheilijoille mahdollisuuden keskittyä samanaikaisesti niin urheiluun kuin opiskeluun. Laaja yhteistyö sidosryhmiemme kanssa takaavat meille huippuolosuhteet harjoitteluun.

Hakuaika

Yhteishaku ammatilliseen ja lukioon, kevät 2024
20.2.–19.3.2024

Ensimmäisen lukiovuoden opintojen pohjavalinnat tehdään valmiiksi, ja opinnot etenevät aluksi oman ryhmän kanssa. Valintoja tarkistetaan ja tarvittaessa muokataan.
Meillä hakijan ei tarvitse täyttää ainevalintakorttia ennakkoon.

Asuntolapaikan haku

Osalle opiskelijoista meille opiskelemaan hakeutuminen tarkoittaa myös kotoa pois muuttamista. Asumiseen liittyvistä asioista löydät tarkemmin tietoa sujuvan arjen asuminen-osiosta.

Toisen asteen urheiluoppilaitoksiin haetaan kevään yhteishaussa

Hakiessasi urheilulukioon tulee sinun täyttää Opintopolku -palvelussa Urheilijan lisäkysymykset.

Voit tulostaa urheilijan lisäkysymykset tästä ja pohtia niihin vastaukset ennen kuin siirryt täyttämään hakulomaketta Opintopolkuun. Hakuohjeet voi myös katsoa Opintopolun videolta.

Urheilulukio on mahdollisuus yhdistää tavoitteellinen lukio-opiskelu ja huipulle tähtäävä valmentautuminen.

Valintakriteerit 2024

Vähimmäispisteet urheilulukioon valinnassa (haku 2024):

• lukuaineiden keskiarvo sisältäen liikunnan numeron vähintään 7,30 (max. 10 p)
  • pääsykokeesta vähintään 2,50 (max. 5 p)
  • lajiliittopisteet vähintään 2,00 (max. 5 p)

Pääsykokeet järjestämme huhtikuun aikana kaikissa lajeissa. Pääsykokeisiin lähetetään erillinen kutsu. Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian yläkoululeirityksessä oleville pääsykoe voi olla myös leirin yhteydessä.

Oppilaitospisteytyksen aikataulutus 2024

• Urheilijoiden tiedot oppilaitoksilta lajiliittojen pisteyttäjille 5.4.2024 mennessä.
  • Lajiliittojen pisteytykset oppilaitoksille 26.4.2024 mennessä.
  • Oppilaitokset voivat pyytää tarvittaessa lajiliitolta tarkistuksia pisteytykseen 10.5.2024 mennessä.

Lajikohtaisiin kysymyksiin parhaiten osaavat vastata valmentajamme. Heidän yhteystietonsa löydät VRUA:n sivuilta. Lukion kotisivujen Sujuva arki-osiosta löytyy tarkempia tietoja mm. asumisesta, kulkemisesta ja kustannuksista.

Simula Jussi

VRUA, valmennuksen johtaja