Sompala C illalla

Asuminen

Sotkamon lukion opiskelijana nuorella on mahdollisuus hakeutua asumaan Sotkamon kunnan omistamaan kiinteistö Oy Sotkanmaan opiskelija-asuntola Sompalaan. Asuntolassa asuminen voi olla tärkeä vaihe nuoren itsenäistymisessä ja kasvussa aikuisuuteen.

Asuntolassa asuminen

Millaisia asioita asuntolassa asuminen työ mukanaan nuoren arkeen?
Itsenäisesti asuntolassa asuminen

• opettaa nuorille vastuuta omasta arjestaan. Heidän on hoidettava omat päivittäiset tehtävänsä, kuten siivoaminen, ruoanlaitto ja pyykinpesu.
  • kehittää ajanhallintaa, kun opiskelu, kotityöt, vapaa-aika ja muut velvollisuudet ovat mukana arjessa.
  • tarjoaa mahdollisuuden luoda uusia ystävyyssuhteita ja oppia sosiaalisia taitoja, kuten konfliktien ratkaisua ja yhteiselämän pelisääntöjä.
  • opettaa nuoria huolehtimaan omasta terveydestään, mukaan lukien ruokavalio, liikunta ja tarvittaessa terveydenhuollon järjestäminen.

Kaiken kaikkiaan asuntolassa asuminen tarjoaa nuorille mahdollisuuden kehittää itsenäisyyttä ja valmiuksia aikuisuuteen.

Sompalan asuntola

Sotkamon Sompalan opiskelija-asuntoja voivat hakea kaikki Sotkamossa opiskelevat. Etusijalla ovat Sotkamon urheilulukion opiskelijat. Asuntohakemuksen voi tehdä sähköisesti lomakkeella tai Sotkanmaan toimistolla.

Sompala sijaitsee Vuokatin Urheiluopiston välittömässä läheisyydessä. Laduille on lyhyt matka ja muutkin Urheiluopiston tilat ovat vieressä. Lyhyet välimatkat mahdollistavat valmentautumisen ennen ja jälkeen oppituntien. Aikaa jää myös palautumiseen sekä läksyjen lukuun. Pyrkimys on sijoittaa uudet opiskelijat asumaan asuntolaan, jotta he saavat sujuvan startin itsenäiseen asumiseen. Opiskelijat voivat halutessaan vuokrata asunnon myös vapailta markkinoilta.

Sompalan arjessa mukana on asuntolaohjaaja, joka huolehtii asuntolaelämän sujuvuudesta. Lisäksi Sompalassa toimii Sompalan hallitus, joka järjestää opiskelijoille aktiviteetteja ja tuo esille asukkaiden näkemyksiä esimerkiksi asumisolosuhteisiin liittyen.

Sompalan asunnot ovat 2-3 henkilön soluja, muutama yksiökin löytyy. C- ja D-talon asunnoissa on astianpesukone ja kuivauskaappi. Kaikkien asukkaiden käytössä on sauna, pyykinpesutupa, kuivaushuone, lukolliset välinevarastot sekä nykyaikaiset suksien ja lautojen voitelutilat. Lukioon asuntolasta (ja Urheiluopistolta) on matkaa 7 km, jonka opiskelijat kulkevat pyöräillen tai linja-autolla.

Opiskelu lukiossa merkitsee useimmille elämänmuutosta eli muuttoa pois kotoa. Opiskelijan ja hänen vanhempiensa on heti alussa syytä tiedostaa, että asuminen kodin ulkopuolella vaatii opiskelijalta itsenäisyyttä ja itsekuria. Opiskelusta ja omasta asumisesta on koulun ohjauksesta huolimatta huolehdittava oma-aloitteisesti. Urheilu ja opiskelu ovat molemmat yhtä tärkeitä. Opiskelija-asuntolassa asuminen edellyttää myös muiden huomioon ottamista. Asuntola on päihteetön.

Esimerkki C-talon yhden soluhuoneen vuokrasta 25 m2 x 13,10 €/m2 = 327,50 €/kk.
Vuokra sis. lämmityksen, veden, sähkön sekä nettiyhteyden

Sompalan opiskelija-asunto ulkopäin

Opiskelijaelämää Sompalassa

Kiinteistö Oy Sotkanmaan opiskelija-asunnot sijaitsevat Vuokatin urheiluopiston, -uimahallin sekä -jäähallin välittömässä läheisyydessä osoitteessa Vuokatinhovintie 3 88610 Vuokatti.

Sompalan opiskelija-asunnot on tarkoitettu lähinnä Sotkamon urheilulukiota käyville oppilaille.
Asuntolanohjaajana toimii Miikka Rönkä.

Kotipesä Sotkamo

Harkitseeko koko perhe Sotkamoon muuttoa?

Tutustu tarkemmin kuntamme elämänmenoon ja asukkaidemme kokemuksiin omasta kotipesästään. Muuttopäätös Sotkamoon on järkiratkaisu, jossa on sijaa myös tunteelle!

Rönkä Miikka

Asuntolanvalvoja