Valmennus

Yhdistetty on äärimmäisen vaativa laji, jossa maailman huipulle pääsemiseksi on tehtävä pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä jopa 10 vuotta. Lajin suurin haaste on räjähtävyyttä ja taitoa vaativan mäkihypyn ja kestävyyttä vaativan maastohiihdon harjoittelun yhdistäminen kokonaisuudeksi, jolla pystytään kehittämään molempien lajien vaatimia ominaisuuksia urheilijan herkkyyskausien mukaisesti. Etenkin lukioiässä päivittäisen laadukkaan valmennuksen ja huippuolosuhteiden merkitys kasvaa, kun nuoret urheilijat erikoistuvat lajeihinsa. Tällöin suorituspaikkojen ja olosuhteiden on oltava kunnossa. Myös opiskelun ja tavoitteellisen urheilun yhdistäminen on tuossa iässä tärkeää.

Sotkamon urheilulukio ja Vuokatin urheiluopisto tarjoavat yhteistyössä turvallisen ja urheilullisen ympäristön opiskeluun ja harjoitteluun. Kompakti ympäristö asumisen ja harjoittelun osalta mahdollistaa entistä kokonaisvaltaisemman otteen valmennuksessa ja sen tukitoiminnoissa.

Sotkamon Urheilulukio mahdollistaa joustavan ylioppilastutkinnon opiskelemisen ja Vuokatin Urheiluopisto tarjoaa optimaaliset olosuhteet ja ammattimaisen päivittäisen valmennuksen. Lukion yhdistetyn vastuuvalmentajana toimii nuorten Olympiavalmentaja ja nuorten maajoukkueen valmentaja Antti Kuisma, jolla on takana pitkä kokemus valmentajana ja 15 vuoden kokemus kansainvälisiltä areenoilta yhdistetyn urheilijana. Antin ohella valmennustiimissä toimii Jouni Kaitainen.

Valmennuksessa käytetään tarpeen mukaan myös eri osa-alueiden asiantuntijoita ja muita huippu-urheilun osaajia. Vuokatti toimii myös yhdistetyn nuorten maajoukkueen päävalmennuskeskuksena, joten urheilulukiolaisella on mahdollisuus osallistua myös maajoukkueen harjoitteluun ja siten päästä mittaamaan omaa osaamistaan muiden lajin huippujen kanssa.

Harjoittelun pääpainopiste yhteisharjoituksissa on lajitaitojen kehittäminen tasolle, jossa urheilijoiden on mahdollista tavoitella kansainvälistä menestystä jo lukion aikana, tai heti sen jälkeen. Urheilulukio mahdollistaa neljä kertaa viikossa harjoittelun koulun aikana. Tämän lisäksi yhteisharjoittelua toteutetaan ohjatusti myös kouluajan ulkopuolella. Urheilijoiden elämää seurataan ja ohjataan tarpeen mukaan harjoituksien ulkopuolella.