Kokemuksia vaihto-opiskelusta Norjassa

4 kk Erasmus+ vaihto-opiskelujakso Lillehammerissa lv 2023-2024

Koulussa opiskelijoita oli reilu 700, ja 3. vuosikurssilla oli kuusi luokkaa. Olin luokalla 3C ja sopeuduin luokalle oikein hyvin. Opiskelijat olivat mukavia, ja koulussa ei ollut ryhmäytymistä tai kaveriporukoita, joihin Suomessa olen tottunut. Tuntui kuin kaikki olivat kavereita keskenään.

Lillehammer oli juuri sopivan kokoinen kaupunki, paljon tekemistä ja mahdollisuuksia. Oslosta oli helpot liikenneyhteydet. Kaupungissa pääsi helposti liikkumaan busseilla koululle. Hiihtokeskus ja muut kohteet kaupungin ulkopuolella vaativat kuitenkin auton käyttöä. Lillehammer sijaitsee mäessä, joten siellä oli joko ylämäkeä tai alamäkeä. Esimerkiksi hiihtokeskus sijaitsee 5 km päässä keskustasta vuoren päällä.

3. vuosikurssilla kaikki opiskelivat norjaa, uskontoa, historiaa ja liikuntaa. Lisäksi oli valittava 2-3 valinnaisainetta. Itselläni oli englanti, norjan kielen tukikurssi ja matkailu/turismi. Norjassa on maksulliset urheilulukiot, joihin on todella suuri kilpailu varsinkin talviurheilulajeissa. Sen takia koulussa ei ollut kuin muutama hiihtäjä, sillä lähes kaikki olivat maksullisessa lukiossa. Jos harrastaa jotain urheilulajia, oli mahdollista valita valinnaiseksi “toppidrett”, jossa moni hyödynsi yksityisiä ja maksullisia oppitunteja koulun ulkopuolelta.

Norjassa ei ole ylioppilaskokeita vaan opiskelijoita arvioidaan koko lukion 3.vuoden ajan, ja kaikki kokeet vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. Siellä siis haetaan jatko-opiskelupaikkaa keskiarvolla eikä tiettyjen kokeiden tuloksilla. Tämän vuoksi opiskelijat olivat huomattavasti motivoituneempia tunneilla, ja koulussa oikeasti opiskeltiin. Norjassa myös oli todella paljon suullisia kokeita, joissa oltiin joko yksin tai ryhmässä. Se oli aivan uutta, ja itse tein suullisen kokeen englannissa ja pidin koemuodosta. Jokaisessa aineessa tuli olla muistaakseni vähintään yksi suullinen koe/jakso. Siellä ei ole kuin syys- ja kevätkausi, joten heillä ei vaihdu lukujärjestykset tai aineet.

Koulussa ei ole koeviikkoja, vaan joka perjantai on tietyn aineen ainepäivä. Silloin voi olla koe, iso ryhmätyö kuten esitelmiä tai sitten vain uuden aiheen käsittelyä. Yhtenä ainepäivänä oli historian vuoro. Aamulla kaikki 3.vuosikurssin opiskelijat aloittivat liikuntasalissa. Meidät jaettiin pieniin ryhmiin, minkä jälkeen aloitettiin pelaamaan peliä, jossa oltiin amerikkalaisia sijoittajia ja samaan aikaan tapahtui sotia, rahakriisejä ja muita katastrofeja.

Opiskelu oli muutenkin paljon konkreettisempaa kuin Suomessa. Ryhmätöitä, esitelmiä, palautuksia ja pelejä oli usein. Sain oppikirjat, mutta niitä käytettiin tunneilla todella harvoin. Opetus koostui paljon konkreettisemmista asioista ja lähteistä. Lähes aina opiskelijoille annettiin uutisartikkeleita, videoita ja muita lähteitä käytettäväksi ja niiden pohjalta opiskeltiin ja tehtiin esim. esseitä. Myös oli paljon erilaisia vierailuita museoissa, elokuvissa, vierailijoita ja pelejä. Koulussa työrauhaa paransi myös se, että puhelimet kerättiin joka tunti luokan eteen. Se oli kuulemma aloitettu tänä lukuvuonna, ja heti huomasi kuinka tunneilla työskentelyrauha parani.

Vaihto oli todella mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Ympäristö oli erilainen, ja vaihtelu teki hyvää. Aika meni todella nopeasti, ja olisin viihtynyt pidempäänkin. Ensimmäisen kuukauden jälkeen melkein unohtui, että oli vaihdossa, sillä se tuntui ihan normiarjelta. Sellaiselta kuin olisi ollut siellä jo pitkään. Norjalaiset ovat avoimia ja helppoja tutustua. Suosittelen vaihtoon lähtemistä kaikille ja varsinkin pidempi vaihto on hyvä, jotta kerkeää kunnolla päästä arkeen kiinni ja saada ystäviä.

Opiskelijoita tauolla Lillehammerissa

Maija Borén, 4. vsk, Sotkamon lukio