Urheilulukion pääsykokeet

Pääsykokeisiin lähetetään erillinen kutsu. Vuokatti-Ruka Urheiluakatemian yläkoululeirityksessä oleville pääsykoe voi olla myös leirin yhteydessä.

Pääsykokeessa täytetään myös urheilijan esitietolomake, jonka perusteella koululla tehdään alustavat ainevalinnat (matematiikan taso sekä lyhyet vieraat kielet) urheilijalle valmiiksi. Ainevalintoja muokataan lukuvuoden alussa yhdessä opinto-ohjaajan kanssa.

Aikataulu 2024

Kevään 2024 yhteishaussa Sotkamon lukion urheilulinjalle ja Vuokatti-Ruka Urheiluakatemiaan hakeneiden urheilijoiden pääsykokeet järjestetään seuraavasti ja hakijat kutsutaan näihin erikseen:

• Ampumahiihto 16.-17.4.2024
  • Jääkiekko alustavasti 4.-5.4.2024
  • Maastohiihto 16.-17.4.2024
  • Pesäpallo 5.4.2024
  • Suunnistus/hiihtosuunnistus viikolla 12 yläkoululeiriläisille leirin yhteydessä. Muille 16.-17.4.2024
  • Uinti 11.4.2024

Muut lajit: Urheilijat kutsutaan haastatteluun ja mahdolliseen pääsykokeeseen mikäli lajiliittopisteiden osalta täyttyy minimi 2,0 pistettä.

Pääsykokeiden sisältö

Lisäksi leuanveto ja henkilökohtainen haastattelu.

Henkilökohtainen haastattelu: tavoitteet lajissaan, sitoutuminen, valmiudet harjoitella niin itsenäisesti kuin ryhmässä.
Lajitesti: Toteutamme lajitestauksen esportsiin suunnitellulla testerillä, jonka KAMK on toteuttanut.
Fyysinen Testaus: testaamme urheilijan peruslähtötason.

Lajitaitotestit, fysiikkatestit ja peli

Lisäksi leuanveto ja henkilökohtainen haastattelu.

Lajitaidot: Kiinniotto-heitto-yhdistelmä, heitto, kiinniotto, peruslyönti, vaihtolyönnit, pallonhallinta
Fysiikka: Nopeus 30 m, kuntopallot, liikkuvuus
Haastattelu: Pisteytettävä henkilökohtainen haastattelu
Yhteenlasketut lajiliittopisteet ratkaisevat.

Fysiikkatestit
kiristyvä uintivauhtitesti
leuanveto- ja penkkipunnerrustesti

Kiristyvässä uintivauhtitestissä mitataan uimarin tuntemusta omasta uintivauhdista ja kyvystä kiristää uintivauhtia tasaisesti (6×100 metriä vapaauintia: ennätys +20sek, +16sek, 12sek, 8sek, 4sek ja max suoritus). Leuanvetotestissä maksimimäärä toistoja vastaotteella ja penkkipunnerrustestissä oma paino jaettuna kahdella maksimimäärä toistoja.

Henkilökohtainen haastattelu

Haastattelu auttaa meitä ymmärtämään hakijoiden motivaatiota, tavoitteita ja sitoutumista urheilu-uraansa sekä opintoihinsa.

Urheilijat kutsutaan haastatteluun ja mahdolliseen pääsykokeeseen mikäli lajiliittopisteiden osalta täyttyy minimipistemäärä.