Tyttö yo-lakki päässä

Hakeminen

Meillä pääset opiskelemaan aktiivisessa koulussa ja uusissa vuoden 2025 alkuun valmistuvissa tiloissa. Sinulla on myös mahdollisuus hakea kansainväliseen vaihtoon lukio-opintojesi aikana. Olemme monipuolinen lukio, jolla on valtakunnallinen urheilun erityistehtävä. Joustavuus, laadukas opetus ja ohjaus sekä asiantunteva valmennus ovat toimintamme vahvuuksia. Erityistehtävän myötä olemme osa Vuokatti-Ruka Urheiluakatemiaa.

Hakuaika

Yhteishaku ammatilliseen ja lukioon, kevät 2024
20.2.–19.3.2024

Ensimmäisen lukiovuoden opintojen pohjavalinnat tehdään valmiiksi, ja opinnot etenevät aluksi oman ryhmän kanssa. Valintoja tarkistetaan ja tarvittaessa muokataan.
Meillä hakijan ei tarvitse täyttää ainevalintakorttia ennakkoon.

Valintakriteerit

Keskiarvoraja yleislinjan valinnassa:

• lukuaineiden keskiarvo vähintään 7,00.

Vähimmäispisteet urheilulukion valinnassa (haku 2024):

• lukuaineiden keskiarvo sisältäen liikunnan numeron vähintään 7,30 (max. 10 p)
  • pääsykokeesta vähintään 2,50 (max. 5 p)
  • lajiliittopisteet vähintään 2,00 (max. 5 p)

Opiskelijavalinnan tulokset

Saat tiedon opiskelupaikasta kirjeitse aikaisintaan 13.6.2024. Jos olet antanut sähköpostiosoitteesi nettihakemukseen, saat tulokset myös sähköpostiisi.

Lukiopaikan vastaanottaminen

Kaikille opiskelupaikan saaneille postitetaan päätös opiskelupaikasta. Mukana on ohjeet paikan vastaanottamisesta sekä opintojen alkamisesta. Opetushallitus lähettää 13.6.2024 alkaen sähköpostiviestin opiskelupaikan saaneille. Viestissä olevan linkin kautta voit ottaa opiskelupaikan vastaan sähköisesti. Ota vastaan opiskelupaikkasi mahdollisimman pian valintatiedon saatuasi ja viimeistään 27.6.2024.

Ylioppilaat laulamassa.

Meillä voit loistaa!

Joustavat opiskelujärjestelyt, laaja kurssitarjonta ja kansainvälinen toiminta Erasmus+ -akkreditoituna kouluna tarjoavat mahdollisuuden palkitsevan ja motivoivan opintopolun luomiseen jokaiselle Sotkamon lukion opiskelijalle.

Paikallisille nuorille Sotkamon lukio tarjoaa mahdollisuuden laadukkaaseen ja hyvät jatko-opintovalmiudet antavaan lukio-opetukseen turvallisessa ja tutussa ympäristössä.

Sotkamon lukio myös aidosti valtakunnallinen, sillä suuri osa opiskelijoista tulee eri puolilta Suomea. Nuorille urheilijoille Sotkamon lukio tarjoaa huippuunsa hiotun ja valmiin kokonaisuuden, jossa yhdistyvät joustavasti opiskelu ja kansainvälisen vertailun kestävä lajiharjoittelu.

Sotkamon lukion esittelyvideot

Simula Jussi